20111217

Penulisan dan kita.



"Ala, dia anak orang kaya. Cuba kalau bukan sebab bapak dia, jangan kata BMW, Kancil pun tak mampu nak beli agaknya" 

Berdasarkan ayat kat atas tu tell me which parts of the sentence shows that I am not jealous of that anak orang kaya? It's obvious, no?

Pada saya life is simple. Jangan sesekali kita buang masa untuk merumitkannya dengan perkara-perkara tak perlu. Biarlah orang nak berlagak ke, nak membodohkan diri ke, selagi kita physically unharmed, mentally unhurt, monthly wages undisturbed, biarkan saja. Biarkan dia happy dengan cara hidup dia, dan kita tak perlu nak meng"happy"kan diri dengan perkara-perkara yang men"degrade" kredibiliti diri sendiri. No class. Apa yang kita tulis in public ni really reflects the way kita berfikir. And somehow a yardstick of somewhat our level of maturity and sensitivity.

Lainlah kalau ada individu yang secara terang-terang nak bagi kita sakit hati dan "jatuh", there's always a way to deal with these people. But still you don't need to low yourself that much.

Entry ni bukanlah serangan peribadi kepada mana-mana individu, tapi saya berharap semua pihak yang menulis bertanggungjawab dengan apa yang ditulis (unless you are the type "suka hati aku lah, blog aku, nak tulis apa pun kau apa susah?"). Feel free to write anything, tapi biarlah berasas. Feel free to troll, tapi kalau tak sedia untuk ditroll balik, baik buat hal sendiri saja. Jangan berumah di tepi pantai, kalau takot dilambung ombak.

I love healthy debate. I don't mind losing as long I lose to a legit facts, concrete reasons and reasonable spiel. But if the opponent keep dodging my questions, it's  HUGE sign that I must stop fighting. It's not worth my time plus I don't want to end up being another loser, just like the opponent.

Lastly, saya minta maaf kalau ada yang terasa hati dengan apa yang saya tulis. Sekali lagi, ini bukanlah serangan peribadi, cuma meluah rasa hati. "Pung pang pung pang" macam berani sangat, tapi bila di"pung pang pung pang"kan balik, terus kecut, tak ke lawak tu?