20121120

One of Malaysian most annoying habit is refuse to return call or text message.


Aku terbaca TheStar, mengenai seorang expat yang duduk Malaysia. Dia kata dia suka Malaysia, tapi dia tak faham dengan satu mindset sesetengah Malaysians yang tak reti nak reply and return call or SMS. Aku ada snap gambar keratan kata-kata mat salleh tu, tapi macam leceh lak nak upload kat sini.

Memang aku akui ni menjadi sesetengah habit rakyat Malaysia. Pada aku, tindakan ini macam kurang ajar dan tidak bertamadun. Pernah baru-baru ni aku janji nak bawa kawan-kawan pergi makan. Siap nak berjemput lagi ni. Bila dah sampai tempat yang dijanjikan, seorang pun tak reply mesej dan call. Kurang ajar gila aku rasa memandangkan aku dah inform awal-awal. Turned out that one of the kawan tu MC on that day, and the other kawan tengah recharge phone dia.

Tu satu, baru-baru ni aku ada invite sorang kawan untuk datang ke event yang aku buat. Ajak kat Facebook, personally DM ni, namun tak berjawab. Sudahnya beliau inform tak dapat join kat satu laman social lain, katanya takde transport to make it to the event. Mati-mati aku ingat dia tak dapat mesej yang dihantar kat Facebook tu.

Dannnnnnnnn yang paling bangang of the bangang ever is bila ada kawan ajak aku tengok wayang Sabtu lepas, bila aku dah siap iron baju, dia tetiba senyap tak reply whatsapp. Alih-alih dia text  "aku rasa dah lambat la, malam kang nak balik kampung. Kita cancellah". Cipet tak? 

Thing is, I am ok with rejection or cancellation. Tapi jangan lah buat orang macam bodoh tertunggu-tunggu jawapan samaada ye/tidak. Kita tak tahu orang yang kita dah janji tu dah excited ke, dah bersiap sedia ke apa. Be a man lah. Bagitahu direct, takde salahnya kot.

Dan aku sungguh tak kisah bila sorang blogger popular ni tak reply email aku wishing him congrats and what not. Memang dah dijangka. Well, bodoh sombong is as bodoh sombong does. 

Definitely not my loss.