20120213

Of rezeki.




Ramlan tanya aku "kenapa tak pergi ikot makan dengan CEO kat hotel. Rugi lah, makan kat hotel kot".

Sebelum tu Jamal cakap "rugilah tak pergi, makan free ma" bila ada orang tanya whether dia pergi company dinner atau tidak.

"oklah, sebab kau dah insist, aku on je. Rezeki jangan di tolak", kata Ramlan juga bila aku tanya kenapa taknak pergi lunch lepastu aku paksa gak pergi sebab taknak makan sorang-sorang dengan menawarkan belanja dia makan. (Faham kan ayat caca marba ni?)

1) Memanglah semua manusia suka sesuatu yang percuma. In fact, banyak kali juga aku cakap "berangan tu percuma, siapa yang tak suka benda percuma kan?".

2) Tapi agak annoy sebenarnya bila dengar kata-kata kat atas tu acap kali diungkapkan. Sebab so far, aku tak pernah dengar lagi kawan-kawan non Malay aku cakap macam tu. Well mungkin ada, tapi mungkin tidak seacap (??) depa.

3) Takpelah. Tak kebulur kot kalau tak dapat makan kat hotel dengan CEO. Boleh hidup lagi rasanya kalau tak join makan percuma semperna annual dinner company, dan ye, rezeki jangan ditolak tapi aku belanja air suam je la, boleh?

4) Lainlah kalau orang offer tiket penerbangan percuma ke Morocco dan segala perbelanjaan ditanggung selama sebulan, bodoh lah kalau tak nak.

5) Kan?

6) Hahaha