20120313

Why would some people take mimpi seriously.



Disclaimer : Entry ini tiada niat untuk menghina sesiapa. Sekadar berkongsi luahan rasa. Gitu.

Ada kawan perempuan aku mengadu tunangnya selalu berdalih bila diajak sembang pasal kahwin. Tunang dah lama. Kahwinnya masih belum nampak hujung pangkal lagi. For a record, tunang kawan aku itu bekerja sebagai penjaga kaunter tiket parking di shopping mall dan kawan aku sendiri ialah seorang kerani.

Berbual punya berbual, tergerak aku nak tanya "berapa hantaran kau mintak?"

Kawan : Cuba teka?

Aku : RM5,000? 

Kawan : Tak.

Aku: RM8,000?

Kawan : RM11,000.33

Hampir tersembur nasi ayam yang aku tengah makan ketika lunch itu tatkala mendengar angka tersebut.

Aku: Kenapa siap ada 33sen?

Kawan : Ni sebenarnya dari mimpi aku.. Aku mimpi ada orang datang meminang dengan jumlah tu. Aku ada tanya sorang alim ni, apa maksud mimpi tu. Menurut oprang alim tu, if ada orang nak minang I, proceed je dengan jumlah tu.

Sekali lagi nak tersembur. Kali ni air limau ais pula.


Tak tahu lah, tapi lepas dia cakap camtu, aku terus terfikir "ada lagi eh orang macam ni? Zaman moden. Duduk kat KL lagi". Kahwin itu sendiri atas dasar mampu. Tapi kalau sampai dah membebankan pihak lain, hmmmm (malas nak komen banyak).

Mengakhiri perbualan ketika lunch hari tu, sempat aku mengusik, "nasib baik kau mimpi RM11,000.33. Kalau RM50,000.00?"

Kedua-dua kami ketawa sambil ke kaunter membayar makanan.

Bayangkan eh jika ada saudara mara atau kenalan yang bertanya why that figure, aku rasa segan kot nak dengar "it was from my dream". Ye, aku yang mendengar ni pun segan. Tak tipu. Sungguh!

Huhuhuhuhuhuhuhuhuhuhuhuhuhuhuhuhuhuhuhuhuhuhuhuhuhuhuhuhuhuhuhuhuhuhuhuhuhuhuhuhuhuhuhuhuhuuhuhu.