20120513

Muktazilah.



So semalam ada orang tanya aku ikim ke yang cakap muktazilah yang bagi statement holier than thou tu?

Aku cakap tak. Aku denagr word tu dari ikim.fm sebab sepanjang perjalanan pergi balik Pasir Gudang, aku dok dengar ikim dalam keter kawan aku.

So what is muktazilah? According to wikipedia (reference untuk orang-orang yang malas and nak senang keje), it refers to "pemikiran dalam Islam yang terkenal dengan sifat rasional dan liberal. Ciri utama yang membezakan pemikiran ini dari pemikiran teologi Islam lainnya adalah pandangannya yang lebih banyak menggunakan dalil 'aqliah (akal) sehingga sering disebut sebagai aliran rasionalis Islam".

My bad. Tapi aku bila aku refer balik ayat aku dalam entry sebelum ni, takde salahnya cuma bila aku tambah "merendah-rendahkan orang seperti aku yang against of the so-called pengharaman", ayat tu dah jadi caca marba pulak.

Again, my bad. So instead of pakai "muktazilah", i should have just used "extremist" atau "conformist" je kan? (perkataan English juga yang kompem betul gak kan).

And for that, thank you Hanakirana.

Dan Selamat Hari Ibu sekali lagi.