20120404

Title.

Kalau kat Malaysia, title untuk rujukan diri adalah penting. Penting untuk kita rujuk seseorang dengan panggilan Dato', kalau beliau adalah sorang Dato', jatuh class dia kalau panggil "acik". Penting juga untuk panggil seorang boss dengan menambah "Mr" dihadapan namanya, sebagai tanda hormat (kononnya) pada mereka.

Dalam urusan seharian, aku kerap menghantar email dengan merujuk kepada penerima  sebagai Mr/Madam. Tapi to play safe (and kadang-kadang bajed mat salleh), aku panggil nama saja. Dear Johnny. Cool kan, walaupun Johnny seorang manusia bergelar Managing Director company XXX.

Dipendekkan cerita, aku tak tahu kenapa bila clients mengirim email, mereka akan merujuk diri aku sebagai "Encik",dan dalam masa yang sama "Mr" kepada colleagues yang lain.

"Dear En. Blabber, please contact Mr. Andrew regarding this matter". Racist much? So Encik is only for Malay, and Mr is for the other races?

DANNNNNNNNNNNNN paling tak boleh blah, for the first time ever in my career, semalam seorang vendor, Mr. Yap merujuk aku sebagai TUAN. For God's sake, TUAN? I LOL'd hard for this. You kid me not Mr. Yap? Arghhh, tiba-tiba aku rasa seperti bekerja di sektor kerajaan.

See, even now am laughing recounting the email received yesterday.

Ok, itu je lah nak updates. Tak best pun. Siapa suruh korang baca. Dah, jom pergi sambung buat kerja.

Speak soon,
TUAN Blabber.