20120516

Hygiene freak.



Orang kata aku hygiene freak, tapi aku rasa aku biasa saja. Sebab most of the things yang aku buat related to hygienic, ramai lagi orang lain buat.

Contohnya,
Satu.
Setiap kali nak keluar toilet, aku mesti akan pegang tombol pintu tu dengan tisu. Sebab kompemlah tombol pintu tu basah sebab orang yang pegang tombol terlebih dulu tu tak lap tangan kering-kering lantas pegang tombol lepas tu expect orang lain nak pegang air basahan/basuhan dia. (Faham tak apa yang aku cuba sampaikan ni? Try to make it short, but this the shortest that I could come up with =D)

Dua.
Ni pun biasa lah orang buat. Alas toilet bowl tu dengan tisu sebelum duduk berak. Ada yang mencangkung terus kan? Kan? Kan? Kan?

Tu dia, siap ambil gambar.
Tiga.
ATM machine yang touch screen. You know how it feels when you have no choice but to touch juga screen tu sebab nak draw kan duit. Sambil-sambil tekan screen tu, kau melihat beribu-ribu kesan cop jari dan mungkin juga serba sedikit terdapat unsur-unsur tahi hidung atau hingus. Nyum!

Empat.
"aku ni nak mengadap Tuhan ,tapi nak cepat-cepat habis solat sebab tak tahan bau kepam surau tu", itulah komen kawan aku, yang mana aku juga berkongsi sentimen yang sama. Kagum gila kot dengan orang yang boleh mengular dalam surau kepam camtu. Kepam pun kepam lah. Janji boleh tidur ek.

Kalau korang rasa aku ni lorat, ada kakak kawan aku lagi meticulous, boleh tahan tahap loratnya. Kakak dia,

Satu.
Kalaupun meja makan restoren tu dah dilap, dia tetap akan lap lagi sekali guna wipe yang dia bawa sendiri. Dengan baby seat tu sekali dia lapkan. "kadang-kadang, kitaorang malu pun ada gak tengok dia", keluh kawan baikku itu.

Dua.
Menurut kawan aku lagi, kalau kau pergi rumah kakak dia, even kau dah basuh pinggan yang kau dah pakai, lepas korang pulang, dia akan basuh lagi sekali. Rajin bukan?

Tiga.
Dan last but not least, kalau baju yang disidai tidak kering dan berbau kepam, dia akan basuh lagi sekali, which I practically do the same. Hehehe. Percayalah, tiada perfume yang dapat menandingi bau kepam baju tak kering, waima Paco Rabanne 1 Million sekali pun.


Sesuai untuk diberikan kepada aku 15 Sept nanti. Tqvm!

Am sure korang pun ada tahap-tahap kebersihan yang korang titik beratkan. Mungkin boleh dikongsi bersama. Ingatlah "Sesungguhnya mendapat kemenanganlah orang yang membersihkan dirinya"- Al A'la, ayat 14. Maka dengan itu, berbelanjalah sedikit untuk kebersihan diri sendiri, nanti marka pun suka. Erk.

Sekian wassalam.