20101222

Apa yang kita dapat daripada video incik Azwan Ismail?

एक.
It's good actually to come clear about oneself, as per him "mencari diri", but I don't think that everyone have to know everything about yourself. Atleast save 3 out of 10 for you. Kalau semua kesepuluh2 pasal kita orang dah tahu, untuk kita apa yang tinggal. Bukan suruh be in denial state, tapi have you ever considered the feeling of people around you? Your parents especially. Bayangkan, persoalan kenapa anak bujangnya tidak berkahwin2 selama ini terjawab.

Bayangkan bagaimana ibu bapanya nak berhadapan dengan masyarakat sekeliling. Adik-beradik? Tak pasal2 mereka terheret malu sama.

Bukanlah menyokong apa entah lagi menggalakkan, but I believe there's always room for berubah, no?

اثنين
Islam mengajak kita mencintai kebaikan dan membenci kemungkaran. Dan marah itu syaiton. Jadi, instead of kita marah-marah tak tentu pasal kepada beliau, why not kita gunakan Islamic approach untuk sama2 menasihati dan yang penting membimbing. Ye, marah itu perlu untuk perkara seumpama ini, tapi sampai bila? Instead of throwing your diatribe in a fit of rage, sama2 doakan yang terbaik untuk beliau. Bila kita gunakan kemarahan untuk
mengeji sesama makhluk, secara tak langsung kita dah 2x5 je dengan mereka yang dikeji itu. Islam tak ajar tu semua. Islam itu indah. Sangat.

Tiga
Untuk memperjuangkan sesuatu yang sia2, ada baiknya kita quit earlier. Tak dapat apa-apa pun. Memperjuangkan hak kesamarataan untuk golongan2 sebegini (whats more in Malaysia), misalnya. But come to think again, since when do we discriminate? Is it only after he confessed everything? I don't think people are so judgemental that they unable to differentiate between hak and bathil. Did he lose his job after came clear? No, I don't think so.

Four.
Jangan kuat BJ. Nanti lidah pendek- kata kawan aku merangkap point yang terakhir dan rasanya baik aku pen off daripada melalut2 tak tentu arah lagi.

Sebagai penutup (tapi takde pembuka pun), quoting kata2 naqib masa zaman aku kat MRSM dulu- yang baik daripada Allah, yang buruk juga daripadaNya, atas kelemahan diri sendiri.

Untuk menjawab persoalan tajuk di atas, entah, aku tak rasa kita dapat apa2 selain "terbuka mata".Dan ingatlah keseronokan dunia itu hanya sementara dan Tuhan itu Maha Pengampun sifatnya. Bye.

theblabber: Tunggu ada yang berani mengaku diri depa aseksual pula lepas ni. But do these people really exist?

P/S: Gambar hiasan takde kena mengena dengan isi karangan.

11 comments:

Anisa said...

dah terlajak kate kan.

oh
maybe he wish could go back to the days when all his wanted to elaborate :D

Aien said...

lebih hina dari pondan.

Ann said...

tak phm cmne dorng ni blh minat kaum sejenis.....pdhal punyer lah ramai pom cntik kt dunia ni.

setuju, maki hamun pun xdpt apepun jgk.......baik nasihat scr baik dan doakn moga2 mereka ni kmbali ke pgkal jln

aku ain said...

good point..and i love the way u used the point.. tamil, arab, melayu, english..:)

AZAD said...

haha tulih panjang lebor, tapi gambo takde kena mengena
kompius gak, ingatkan tu gambar terbaru azwan ali

Candleberries said...

remember when we used to sit on the couch at annandale and talked about this issue? salah siapa? takdir tuhan atau diri sendiri? apa2 pon, agama dan iman lah perisai setiap muslim. semoga allah tidak menurunkan bala di bumi malaysia sepeti yg telah terjadi keatas kaum Nabi Lut.

theblabber said...

i miss that place. esp the 3rd floor flat ;) *off topic

sama2 doakan yg terbaik utk muslimin muslimat sekian alam..

zyr zh said...

BJ?

theblabber said...

no..not snowman. i took it from FB and did some editing. enjoy Sydney pakcik!! :)

zyr zh said...

HAHA DAH TAU BJ TU APA T.T

theblabber said...

zyr zh..
haha..anda ini sgt comel!!