20101220

Jenis-jenis komen di blog (Part 2). Not so lawak.

Aku suka baca komen-komen yang aku tulis dalam blog orang lain (dan juga komen-komen yang ditinggalkan di blog suam-suam kuku ni). Dan lagi suka, kalau komen tu berreply. Barulah dinamakan efektif komunikasi. Dalam blog, macam-macam jenis komen yang kita jumpa.

Kat bawah ni, aku senaraikan pula jenis-jenis komen yang aku selalu perhatikan hasil blogwalking selama 5 tahun berblogging ni (Sambungan daripada Part 1 hari tu).

Satu.
Komen dari mereka yang sangat wise.
Memberi suggestion yang bernas. Pendek kata sebabkan komen dia lah memberi impak dalam hidup seseorang. Ok, aku exaggerate. Komen-komen mereka ni biasanya datang dari mereka yang lebih berumur, which normally berkadar terus dengan kematangan. Komen-komen macam ni, lebih banyak di blog2 politik atau blog2 penulisan prolifik yang deep.

Normally, komen yang macam ni lebih intrigue me to go and read their blog rather than komen yang "ok, ini entry terbaru I".

Dua
Komen dari orang yang baca entry sekali lalu (for the sake of commenting) unknowingly apa yang dia komen tu, 100% lari dari isi kandung entry.
Normally, orang jenis ni nak suruh owner blog tu pergi kat blog dia balik pasal dia pun ada latest entry.

Bayangkan eh, kalau dah dalam entry tu penulis terang-terang tulis "saya copy dan paste artikel yang panjang ini" dan ada satu komen boleh tanya "rajin eh tulis panjang macam ni".

Derrr..Kan tak pasal-pasal dah memalukan diri macam tu.

Tiga.
Komen yang takde kene mengena dengan isi entry.
Blogger ni beriya lah tulis pasal masalah umat Islam akhir zaman, ada lak terselit komen begini "Oh, aku dah beli baju yang ko minat tu =p".

Ini mungkin kes nak jimat SMS.

Empat.
Komen anonymous.
Biasanya anonymous ni lancang berkata-kata. Dek kerana outspoken tapi takot akan dikecam, makanya memilih jalan menjadi chicken. These people normally they don't have telor. Atau bahasa mudahnya "pondan".

Oh, aku se"outspoken" macam mana pun, tak pernah komen jadi anonymous.

Lima.
Komen-komen lawak yang kreatif yang boleh buatkan orang tergelak.
Macam mana nak describe komen jenis ni eh. Entah lah, tapi aku jeles dengan orang yang blessed dengan gift untuk membuat lawak ni. Macam hidupnya tiada masalah saja kan?

Enam.
Stok yang komen bila entry tersebut ada kesalahan ejaan atau tertinggal perkataan. Laju naa dia komen. Kalau tiada apa2 kesalahan tatabahasa, idak la pula aku terserempak dengan komen beliau.

Itu jelah jenis-jenis komen yang aku perhatikan these days. Nanti kalau ada jumpa lagi, aku update sini lagi.

theblabber: Excited kalau terjumpa blog baru yang best which I can spend hours on it.

10 comments:

sis_fazi said...

bagus ada usaha utk buat pemerhatian dan kesimpulan mcm ni. at least, dapatlah jugak berhati2 masa respon kat entri orang lain, kan...

Aien said...

setuju dgn yang no dua tu. banyak rasanya.

Ann said...

ade lg satu pesen komen...'ai dh lame xsinggah ke blog ni'...then lps dlm 1-2 mggu,dpt komen pesen yg same..tp xkomen pun psl n3 yg ak tulis...

SUXX said...

ok gila uols Hanis Zalika masuk harian Metro semua bdk opis aku tanya pasal dia, best sgt ke blog dia. Ha paham maksud aku ni? Ok pasal komen, aku skrg dah jarang reply komen, bljr dari kesilapan.

theblabber said...

aien..
haha..betul3 (gaya upin ipin)

ann..
haha..attention seeker mmg gitu, kot?

suxx..
hanis cantik, pandai. nak dibandingkan dengan aku ni, cicir lapan tiang, mungkin.
oh, i do reply comment deservingly ;)

anyways, i don't read metro.

Selamber Rock said...

errr..aku jenis malas nak komen, suka baca entri je..pengakuan ikhlas dari aku..

~ aisheh..dah terkomen la plak ~

Fuz said...

blabber: aku tunggu yang ketiga.

cik markonah said...

komen orang lain semata mata nak menarik perhatian tuan tanah, datang blog sendiri dan komen balik....


biadapnya perangai....T______T

zarina said...

no komen :)

anne jasmine said...

Excited kalau terjumpa blog baru yang best which I can spend hours on it. >> i think u are one of them.. sowie if komen cm lari topic... :P